Szeretettel köszöntelek a Balaton Szerelmesei közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz,
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Balaton Szerelmesei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Balaton Szerelmesei közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz,
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Balaton Szerelmesei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Balaton Szerelmesei közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz,
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Balaton Szerelmesei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Balaton Szerelmesei közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz,
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Balaton Szerelmesei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A balatoni gőzhajózás eszméjét elsőként
Zala vármegye alispánja vetette fel
1837-ben, a balatonfüredi fürdő
panaszkönyvébe írt feljegyzésében.
Két évvel később egy angolból lett magyar
földbirtokos is a Balaton kihasználatlan
víztükréről értekezett könyvében.
A közvélemény figyelmét
Kossuth Lajos irányította a kérdésre
1842-ben a Pesti Hírlap cikkében.
Ezt követően kezdett bele
Széchenyi István a hazai
gőzhajózási társaság szervezésébe.
A Balaton Gőzhajózási Társaság
1845. december 27-én Pesten tartotta
meg előkészítő ülését,.Széchenyi 1846.
április 2-án jelentette meg
Balatoni gőzhajózás című röpiratát,
amely hangsúlyozta a gőzhajózás
jelentőségét. Néhány nappal később,
1846. április 5-én
Széchenyi elnökletével meg is
alakult a Balaton Gőzhajózási Társaság.
A Kisfaludy névre keresztelt első
hajó előállítási költségeit a
részvények árából fedezték.
A 40 lóerős gőzgép Angliában, a hajótest -
miként a Füred és Keszthely
névre keresztelt két uszály is -
az Óbudai Hajógyárban készült.
Az 50 méter hosszú, 5 méter széles
és csaknem három méter magas,
300 férőhelyes,
200 tonna teherbírású gőzös
hajóteste vasból, felépítménye
pedig fából készült. Fényűző
szalonjában arany belső
burkolat és mahagóni oszlopsor,
és egy könyvtár is volt.
A Kisfaludyt 1846. szeptember 21-én,
Széchenyi ötvenötödik születésnapján
bocsátották vízre. Balatonfüredről
Kenesére vezető első útját egy óra alatt
tette meg. A hajó később Alsóörs,
Keszthely, Kenese és Füred kikötői
között járt, feltételes megállóként
szerepelt Boglár, Badacsony,
Fonyód és Szántód.
A szabadságharc idején a Kisfaludy
lett volna István nádor és Jellacic
találkozójának színhelye,
de tiszttársai a horvát bánt
nem engedték fel a hajóra.
A Kisfaludy a Déli Vasút 1861-es
átadásáig viszonylag kevés utast szállított,
Az első balatoni gőzöst 1887-ben
bontották szét, csupán néhány rajz
és rézkarc maradt fenn róla.
Forrás:infórádió.hu
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Szállás a balatonon
Balatoni Habos Mogyoró lett Magyarország Tortája
Itt még Erzsébet királyné is vitorlázott
Balatoni nyár...